Skolehelsetjenesten

Helene Myklevold

Telefon: 76 92 92 37/ 90 96 76 02

E-mail: helene.myklevold@narvik.kommune.no

Skolehelsetjenesten er et gratis tilbud til alle elever på barneskolen, ungdomsskolen og videregående skole. I skolehelsetjenesten kan du få hjelp av helsesykepleier og noen ganger også skolelege, fysioterapeut og psykolog. De som jobber der har taushetsplikt.

Skolehelsetjenesten er et tilbud for barn og ungdom mellom 5 og 20 år. Hos helsesykepleier kan du spørre og snakke om det du lurer på. Du kan også ta kontakt hvis du har en venn som trenger hjelp eller veiledning. I tillegg tilbyr skolehelsetjenesten

Du trenger ikke bestille time eller ha en avtale for å snakke med helsesykepleier eller andre i skolehelsetjenesten, og det er bare å møte opp (såkalt drop-in). Du trenger heller ikke tillatelse fra foreldrene dine for å prate med helsesykepleier på skolen.

Hos helsesykepleier kan du spørre og snakke om det du lurer på, og ofte hjelper det å prate med en trygg fagperson. Du kan få råd og veiledning om blant annet

*kropp og helse *pubertet *kjærlighet *legning *kjønnsidentitet

*vennskap *problemer med venner eller familie *vanskelige tanker *følelser, og  bekymringer

Noen ganger trenger man mer hjelp. Da kan skolehelsetjenesten sette deg i kontakt med f.eks. fastlege, tannlege, fysioterapeut eller psykolog.

Går du til helsesykepleier på skolen, kan det være lurt å få bekreftelse på at du har vært hos ham eller henne, slik at du ikke får ugyldig fravær. For å finne ut når helsesykepleier er på skolen, spør læreren din eller gå til skolens nettsider for mer informasjon.

Helsepersonell har taushetsplikt

Ansatte i skolehelsetjenesten har en streng taushetsplikt. Det betyr at de som hovedregel ikke har lov til å fortelle videre det dere snakker om. Hvis du har snakket med helsepersonell (som helsesykepleier eller skolelege), kan de ikke fortelle hvorfor du har vært der eller hva dere har snakket om.